De inhoudstafel is een boek aan het worden

We kennen Google als een zoekmachine die de inhoud van websites indexeert en presenteert als zoekresultaten. De index van Google is daarmee voor velen de inhoudstafel van het internet. Het doel van een inhoudstafel (index) is: mensen zo snel mogelijk bij de gewenste passage (website) brengen. Het succes van Google is bijgevolg meetbaar als “hoe sneller iemand weg is, hoe beter we geholpen hebben”.
Dat snel willen doorsturen is aan het veranderen.

Op Google.com merk je hoe Google van een inhoudstafel naar een boek aan het evolueren is.  Een aantal van deze veranderingen werken nog niet op Google.be, daarom hier enkele voorbeelden.

Een kookboek
Stel je bent op zoek naar recepten met een specifiek ingrediënt. Als je deze zoektocht start op Google.com, dan kan je het zoekresultaat filteren op “Recipes”. Daarna word je nog altijd doorverwezen naar websites, maar ze zijn gepresenteerd als een on-the-fly samengestelde recepten-website of een kookboek met een interessante inhoudstafel: recepten geordend op kooktijd of het aantal calorieën. Er is ook de mogelijkheid om recepten te kiezen waar bepaalde ingrediënten niet in voorkomen.

Productvergelijkingen
Stel je wilt een iPad case kopen zonder daarvoor alle websites met hun eigen zoek(on)mogelijkheden afzonderlijk te bekijken. Filter dan via Google.com op Shopping en je krijgt een productcatalogus met ook hier de best mogelijke filter-opties: prijs, merk, categorie, … Wil je het in de winkel zelf kopen, of je verzendkosten beperken? Geef dan je locatie door.
Na het kiezen van een product gaat Google verder, met een productpagina alle geaggregeerde data voor jouw verzameld heeft op een overzichtelijke manier.

Een boekencatalogus
Een boek zoeken? Filter je Google-resultaat op boeken en je krijgt aangepaste keuzemogelijkheden die gelijken op de zoekmachine van een bibliotheek. Deze keuzepagina wordt gevolgd door een boekenpagina van Google waar je opties krijgt om te kopen, te lenen of de tekst in te kijken, …

Gevolgen
De tijd die we doorbrengen op individuele websites om een productkeuze te maken, zal mogelijk verschuiven naar een andere plaats. Mensen zullen daardoor minder “binnenkomen” via de homepagina, maar landen op een productpagina. Google is het uitstalraam of de keuzepagina’s van websites aan het overnemen. Hoe lang zal het nog duren voor de koop-knop ook op deze “resultaten”-pagina’s staat? In dat geval zullen we de website van de aanbieder mogelijk niet meer bekijken.
Moeten we dit erg vinden? Ja, als we ons succes teveel meten aan het aantal bezoekers op de eigen website.

Conclusies
Publiceren op het internet is meer dan het publiceren van een website. Het is nodig om ook aandacht te hebben voor het publiceren van (zoek)machine-leesbare gegevens of metadata over elk afzonderlijk product. Heb je geen voldoende gedetailleerde beschrijvingen van je producten? Pech, dan zal je niet zichtbaar zijn op de plaats waar sommigen hun keuze maken. Kwalitatieve metadata produceren is het nieuwe promotie voeren. Denk daarom 2x na vooraleer je een folder laat drukken of een banner gaat publiceren. Het produceren van gedetailleerde en kwalitatieve productbeschrijvingen is een investering die ook op lange termijn kan renderen. Denk maar aan het inzicht dat je ermee kunt krijgen in de interesses van je klanten.

Gisteren, 16 mei 2012, is de Knowledge Graph van Google voorgesteld. Dat is een stap verder in dezelfde richting. Data worden omgezet naar informatie. De zoekmachine is niet meer alleen een inhoudstafel, maar ook het boek.

P.S. Dit artikel gaat over het semantische web, microformats, linked data, schema.org, … maar die woorden zijn niet gebruikt omdat daar al veel over geschreven is door anderen.

Also read...

Comments

  1. farmacia on line is not available over the counter.
    Farmacia On Line is not a factor, as well as it becoming the leading medicine in terms of daily
    portability. It uses coping skills programs to teach clients how to change dysfunctional behaviors into healthy ones.

    Reply
    • Georgia – I love this website and the beautiful, tasteful, personal and loving videos that you all create. This one and “fly safe please” are probably my two favorites, but it’s hard to narrow it down. Also, the link to your site is passed around like wildfire among twenty-something women in the Northeast U.S., in case you didn’t know–in five years, your strong fan base will be banging down your door to do their wedding! I’ve already started saving!Keep up the phenomenal work.

      Reply
    • Não se pode abandonar provisoriamente o euro. Quando se abandonar será de uma vez por todas. Foi sobre isso que eu fiz uma ironia, e não sobre outras coisas, mas ter de explicar duas vezes uma ironia é duro.

      Reply
    • if you are seeking to create a group of intellectuals who seek the truth, you must first invent a wealthy customer (or customers) who will pay for the truth.Or else, you route around the tidal warp of the pay nexus completely, with something akin wikipedia.

      Reply
    • Bys sie lepiej czlowieku doksztalcil zamiast powtarzac takie brednie. Albanczycy sie nie wzieli z ksiezyca tylko sa na tych ziemiach od starozytnosci a w zasadzie od czasow prehistorycznych. Kosowo nalezalo tez do panstwa Sakanderberga w XIV w. Wiec nie pisz tu o sercach, bo one sie na gulasz tylko nadaja.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>